HHA Review: J. Cole – 4 Your Eyez Only

111111111111111111

HHA Review: J. Cole – 4 Your Eyez Only 

نقد و بررسی آلبوم جدید J. Cole به نام 4 Your Eyes Only که به صورت کامل و ترک به ترک توضیح و پوشش داده شده تا هرچه بهتر به درک فضای آلبوم برسید. امیدواریم که مورد توجهتون قرار بگیره …

همونطور که میدونین، مدتی طولانی ای نیست که چهارمین آلبوم استودیویی  J. Cole با عنوان  4 Your eyez Only منتشر شده؛ این آلبوم بصورت غیرمنتظره‌ای در تاریخ یک دسامبر برای پیش‌فروش گذاشته شد و ۹ دسامبر، به انتشار رسید. دقیقا در ه تاریخ در ۹ دسامبر دو سال پیش، آلبوم دبل پلاتینیوم جی کول یعنی Forest Hills Drive منتشر شده بود.

عنوان آلبوم، مشابه با آلبوم All Eyez On Me از 2Pac هستش که وجه مشترک این دو آلبوم در اینه که هر دو چهارمین آلبوم کول و توپاک هستن.

آلبوم روایتگر داستان شخصیتی با نام جیمز مک میلان جونیور | James McMillian Jr،یکی از دوستان دوران جوانی جی. کول هستش، شخصیتی که در طول آلبوم چالش های زیادی رو پشت سر میگذاره، از فروش مواد مخدر گرفته تا عاشق شدن و… . در پایان، مشخص میشه که جیمز مرده و تمام این آلبوم، نوار صوتی ای هستش که توسط اون ضبط شده تا دخترش بعد از مرگ جیمز اون ها رو گوش کنه. و همینجا متوجه میشیم که منظور از your eyez در عنوان آلبوم، چشم های دختر جیمز هستش.
فریاد درون کول بصورت نمادین از دهان شخصیت جیمز شینده میشه، صدایی که از اجتماع بیمار، زندگی سیاهپوستان و مسوولیت پدرانه برای مخاطبش داستان میگه، هرچند مشابه آلبوم های قبلش، باز هم حرکت از تاریکی به سمت امید رو تصویر میکنه؛ پس هرکجا اسم جیمز رو بنشویم میتونیم بفهمیم که این اتفاقات در واقع برای جی. کول اتفاق افتاده و از اسم فرد دیگری داره بصورت نمادین استفاده میکنه.

در آلبوم های اخیر کول، خصوصا FHD، متوجه شدیم که کول رپری نیست که درگیر رسانه و حواشی و آهنگ های عامیانه و همکاری با رپر های دیگه باشه، و خودمون رو برای رویارویی با فضای ادبی و نمادین آلبوم جدیدش آماده کرده بودیم، آلبومی با رنگ و بو و سازبندی سبک Jazz و بدون حضور خواننده مهمان.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

01. For the whom the bell tolls | زنگ ها برای که به صدا در می آیند

اولین آهنگ آلبوم؛ آهنگی سرتاسر ناامیدی و آشفتگی؛ خودتونو بذارید جای جیمز، وقتی ناامیدین و هیچ جایی برای رفتن ندارید، چه دلیلی برای زندگی باقی میمونه؟ با خودش میگه:

Ain’t no way to live, do I wanna die?
بودن یا نبودن، مساله این است! خودکشی بهترین فکره وقتی امیدی به زندگی باقی نیست.

صدای زنگ (کلیسا) که مرتبا تو آهنگ شنیده میشه نماد مرگ هستش، این صدا مرتبا تو گوش جیمز طنین انداز شده، انگار یه چیزی بهش اجازه نمیده که بتونه از این ناامیدی خلاصی پیدا کنه.

اسم آهنگ از کتابی با همین نام، نوشته ی ارنست همینگوِی، نویسنده آمریکایی قرن ۲۰ که با کتاب پیرمرد و دریا میشناسینش، الهام گرفته شده. شخصیت اصلی در این کتاب، جوانی آمریکایی است که در طول جنگ جهانی در آمریکا در جریان یک حمله، مسوول منفجر کردن یک پل هستش، و کول هم اشاره به این بیت میکنه:

I have no one, I’m lonely, my bridges have burnt down
‘ هیچکسی رو ندارم، تنهام، پل هایم سوخته اند ‘

اگر یادتون باشه کول در آلبوم قبلیش اسم آهنگ A Tale of 2 Citiez رو از رمان Tale of two cities اثر چارلز دیکنز الهام گرفته بود، که نشون دهنده ی پیوند قوی آهنگ هاش با آثار نویسندگان بزرگ هستش.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

02. Immortal | نامیرا

این آهنگ به نوعی ادامه ای هستش بر آهنگ Everybody dies یا همه میمیرند؛ کول میخواد توضیح بده که زندگی واقعا به چه معناست. لاینی که بار ها تو آهنگ میشنویم عبارت Real Niggaz don’t die هستش که متعلق به آهنگی از گروه N.W.A. با همین عنوانه؛ که تو اون آهنگ میگن:

“Real niggas don’t die, they multiply.”
‘ کاکا سیاه های واقعی نمیمیرن، اونا تکثیر میشن ‘

ولی چی میشه که این اتفاق میفته؟
کول در سه گانه دنباله دار A dollar and a dream (که بعدا راجع بهشون بطور مفصل توضیح خواهم داد) به این موضوع اشاره میکنه که چجوری با یک دلار و یک رویا میشه به سمت موفقیت حرکت کرد؛ برای یک سیاهپوست تنها راهش فروش مواده، هرچند ممکنه تو این راه به لجن کشیده بشه و بره زندان و حتی جونشو از دست بده، اما این تنها راهشه.
رویای آمریکایی یکی از کلیشه های پرتکرار آهنگ های رپ آمریکاس و اکثر رپرا رستگاری رو در پولدار شدن میبینن و عقیدشون اینه که پول دنیا رو اداره میکنه، از توپاک و بیگی و ووتنگ و جی-زی بگیر تا دریک و خود جی کول.
اما آیا فروش مواد آدم رو جاودانه میکنه؟ کول میگه:

Thinkin’ ’bout my niggas dead in the dirt Immortalized on this shirt
‘ راجع به این فکر میکنم که رفیقام غرق در کثافت میمیرن، و با لباسشون (کفنشون) جاودان میشن ‘

و تناقض بزرگ در اسم آهنگ رو نشون میده.
اما قسمت جالب دیگه آهنگ این لاین هستش:

Real niggas don’t die
Forward with the plot
One-Seven-Forty-Five
‘ کاکاسیاه های واقعی نمیمیرن، داستانو بزن جلو، یک هفت چهل و پنچ ‘

که اگه به زمان ۱۷:۴۵ برسه (هفده دقیقه و چهل و پنج ثانیه از آلبوم بگذره) با تغییر آهنگ و لحظه مرگ جیمز مک میلان رو به رو میشیم، که برای شنونده از نظر ذهنی این تناقض ایجاد میشه که پس چرا جیمز مُرد اگه کاکا سیاه های واقعی زنده میمونن؟!
هرچند تمام این نمادها رو میشه به خود کول هم نسبت داد؛ که داره میگه با اینکه در اوج خودش به سر میبره اما کم کم به دوران افول خودش به عنوان یک رپر نزدیک میشه، اتفاقی که به باور خیلی ها برای رپرهای دیگه مثل ناس و اسنوپ داگ افتاده.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

03. Deja Vu | دژاوو

دژاوو، رویای صادقه، آشنا پنداری؛ خیلی وقتا میشه در یک موقعیتی برای اولین بار قرار میگیریم اما حس میکنیم قبلا تجربه اش کردیم، مثلا یه نفر میره یه کشوری که تا حالا نرفته اما حس میکنه که قبلا اینجا بوده؛ برای این موضوع هم دلایل متافیزیکی و معنوی هست و هم دلایل علمی.
اما در این آهنگ، این موضوع با عشق ترکیب شده؛ کول در آهنگ داره مکالمه ای با یک دختر انجام میده (که شاید این مکالمه فقط تو ذهن کول باشه) و داره بهش میگه که عاشقشه، و خودش رو بالاتر از بقیه پسر هایی میدونه که دنبال اون دختر هستن، چون اون ها یه مشت آدم معمولی و Small Town Nigga هستن (یعنی کسایی که تا آخر عمرشون تو همون شهر کوچیکی که به دنیا اومدن زندگی میکنن و پیشرفت نمیکنن) اما کول یه آدم بلند پروازه. با این حال یه مشکل بزرگ وجود داره، کول عاشق دختری شده که معشوقه ی مرد دیگه ایه، اما بازم این موضوع براش اهمیتی نداره چون به نظرش عشق رو نمیشه محدود کرد، و از اون دختر میخواد که پسره رو ول کنه، و عذاب وجدان هم نمیگیره.(کول قبلا هم در آهنگ Dreams راجع به این موضوع که عاشق کسی شده که متعلق به شخص دیگریه حرف زده.)
حالا این ها چه ربطی به دژاوو داره؟ کول دچار ‘ عشق با نگاه اول ‘ شده اما حس میکنه که قضیه فراتر از اینه و دختره رو قبلا هم میشناخته و از مدت ها قبل بدون اینکه بشناستش عاشقش بوده، و وقتی به چشم های دختره نگاه میکنه این گذشته رو میبینه و انگار چشم های دختره باهاش حرف میزنن، اما همینطور که درگیر این احساساته، به این فکر میکنه که آیا این عشق در نگاه اول فرجامی داره؟ آیا این عشق واقعیه؟ یا لیاقت این دختر همین پسرایی ان که بهش میچسبن؟ در ادامه میگه:

I know you were made for me but
Darling don’t you wait for me
Cause I can see the promise land
But I can’t do no promising
میدونم که برای من ساخته شدی
اما عزیزم منتظر من نمون
چون من سرزمین موعود رو میبینم
اما نمیتونم بهت هیچ قولی بدم

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

04. Ville Mentality | ذهنیت ساکنان ویل

موضوعی که توی این آهنگ مطرح میشه، بازنشستگی هستش. جی. کول که در حال حاضر یکی از موفق ترین و پرفروش ترین های این بازیه و در دوران اوج خودش به سر میبره، حس میکنه که این روند صعودی داره از بین و میره و به دوران افول نزدیک میشه و هر چی لازم بوده رو تو این مدت گفته و به قول معروف میخواد در اوج خداحافظی کنه، تصمیمی که برای هر هنرمند معروفی مشکله.

اما در رابطه با عنوان Ville Mentality؛ این اصطلاح رو قبلا هم در آهنگ Can I Holla At Ya شنیده بودیم که Ville مخفف Fayetteville، شهر محل تولد جی. کول هستش. ویل یک شهر فقیر نشین هستش و ذهنیت ساکنان اونجا محدود به معضلات همون شهره و کسی رویا های بزرگی در سر نداره. کول آهنگ رو اینطوری شروع میکنه:

How long can I survive with this mentality?
چه مدت میتونم با این طرز فکر دووم بیارم؟

جی. کول تبدیل به یه انسان موفق و ثروتمند شده و خودشو از دایره محدود این شهر خارج کرده، و دوستان قدیمیش بخاطر منافع شخصیشون خودشونو به کول نزدیک میکنن و دخترا وفتی دنبال سکس هستن کول رو میخوان.

You call it runnin’, I call it escapin
تو بهش میگی فرار، من اسمشو میذارم خارج شدن از مخمصه

اصولا وقتی شخصی بخواد از یک مساله ای فاصله بگیره بهش انگ فرار میزنن، حالا این قضیه میتونه مهاجرت از شهر باشه یا بازنشستگی از رپ، کول هم میگه خودم اسمشو فرار نمیذارم.

در ادامه توی interlude کار صدای یک دختر بچه رو میشنویم (قسمت اولش وسط آهنگ قطع میشه و در آخر آهنگ ادامه پیدا میکنه) که داره میگه:
پدرم مُرد، یعنی بهش شلیک شد، و رفیقش هم بهش کمک نکرد. منم به مراسم خاکسپاری پدرم نرفتم. گاهی وقتا مادرم میره رو اعصابم و بهم گیر میده که اتاقتو مرتب کن، منم با خودم میگم کاش پدرم زنده بود.

صحبت های این دختر که همشهری جی. کول هستش واقعیه و این اتفاقا واقعا افتاده، و جی کول هم تحت همچین شرایطی در کودکی بزرگ شده.

در بریج کول میگه:
Nigga play me, never, give up my chain, never
Give up my pride, never, show ’em my pain, never
Dirt on my name, never, dirt on my name, never

منو بازیچه کنن، هرگز، زنجیر دور گردنمو ازم بگیرن، هرگز
غرورم زیر پا گذاشته بشه، هرگز، زخمامو بهشون نشون بدم، هرگز
خوار و بدنام بشم، هرگز، خوار و بدنام بشم، هرگز

کسایی که طرز فکرشون Ville Mentality باشه این اتفاقا گریبان گیرشون میشه؟ سوالیه که خود کول هم جوابشو با اطمینان نمیدونه.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

05. She’s Mine Pt. 1 | اون دختر متعلق به منه قسمت اول

یک آهنگ عاشقانه از آلبوم، که داره دو تا داستان موازی رو تعریف میکنه، داستان جیمز مک میلان و داستان جی. کول. تفاوت این دو داستان در اینه که کم کم داریم حدس میزنیم که قاعدتا عشق جیمز تبدیل به یک عشق نافرجام میشه اما داستان کول متفاوته، اون بیش از ۱۰ ساله که با همسرش یعنی Melissa Heholt زندگی میکنه که در بین سلبریتی ها و رپر ها کم اتفاق میفته و عشق پایداریه.
تو این آهنگ، گوینده داستان داره از غرق شدن در عشق میگه، و اینکه میخواد در کنار دختر مورد علاقش باشه و با هم زندگی کنن اما گذشته بد و ناراحت کننده اش باعث میشه نتونه همه ی زندگیشو برای اون دختر تعریف کنه (مثل زندگی سخت کول بدون پدرش) و تمام این اتفاقات تلخ گذشته مانع میشه بتونه درونشو و حس واقعیشو به عشقش نشون بده، با این حال در پایان ورس میگه:

It turns out, you know me better than I know myself
Better than I know myself
Well how ’bout that?
همه چی برعکس شد، تو منو از خودم بهتر میشناسی
از خودم بهتر میشناسیم
نظرت راجع به این چیه؟

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

06. Change | تغییر

به نظر خودم بهترین ترک آلبوم؛ کول در این آهنگ داره بلوغ فکریش و درکش راجع به خشونت موجود در جامعه سیاه آمریکا رو به تصویر میکشه و جزییات مرگ جیمز مک میلان، شخصیت اصلی آلبوم رو تعریف میکنه.
کول در ورس اول داره از عبادت خدا حرف میزنه و میگه این حس درونی تمام ترس هاش رو از بین میبره و امید رو در دلش زنده میکنه، و با هر نفسی که میکشه داره به بهشت نزدیک تر میشه(هر نفسی که میکشیم داریم به مرگ خودمون نزدیک تر میشیم، یا بهشت یا جهنم) و با خودش میگه اون هایی که به خدا اعتقاد ندارن همیشه در ترس و ناامیدی زندگی میکنن، و از بخشندگی خداوند میگه که از تمام بنده هاش خبر داره و اون ها رو به اشتباه قضاوت نمیکنه، در حالی که مجریان قانون (که اکثرا سفید پوست هستن) به راحتی افراد رو قضاوت میکنن و اونارو روانه زندان میکنن.

در هوک آهنگ که به زیبایی اجرا شده و بسیار تاثیرگذاره، یه عبارت کلیدی وجود داره:

But the only real change come from inside
اما تنها تغییر واقعی از درون انسان شکل میگیره

ورس دوم داره سبک زندگی یه سیاهپوست در جامعه رو بیان میکنه؛ از نوع پوشش گرفته تا فروش و مصرف مواد مخدر، حمل اسلحه، زندان، بچه دار شدن بدون ازدواج رسمی و واقعیات خشن جامعه که کول و جیمز با اون ها رو به رو میشن.

ورس سوم با این عبارت شروع میشه:

Yeah, prodigal son, got a new gun
This one don’t run out of ammo
پسر گمشده حالا یه اسلحه جدید داره
که این اسلحه هیچ‌وقت خشابش خالی نمیشه

پسر گمشده نام یکی از حکایات در انجیل لوقا یا Luke هستش که توسط مسیح بیان شده؛ داستان پسری که سرمایه پدرش رو در شهر دیگری بر باد میده اما با شرمساری به خانه برمیگرده تا بتونه حداقل برای پدرش کارگری کنه اما در عین ناباوری توسط پدرش ازش استقبال باشکوهی میشه (داستانی نمادین که پذیرش توبه افراد از سوی خداوند رو حتی در بدترین شرایط نشون میده) و کول خودش رو به پسر گمشده تشبیه میکنه که سبک زندگی نامناسبی که در پیش گرفته بوده رو کنار گذاشته، و اسلحه جدید هم نماد قلم هستش که هیچ‌وقت جوهرش تموم نمیشه. در ادامه از بدبین بودنش به شهرت اشاره میکنه و سوال همیشگی رو میپرسه که آیا شهرت شخصستش رو تحت الشعاع قرار میده؟ و نمیخواد همچین اتفاقی براش بیفته. حالا میتونیم این داستان بازگشت از مسیر غلط رو به جیمز مک میلان ربط بدیم که میخواد این زندگیشو عوض کنه اما نمیتونه (در صورتی که کول تونسته)

در بریج، که به همراه Ari Lennox اجرا شده، این پیام منتقل میشه:
زندگی یعنی تکامل تدریجی، و در این مسیر نباید انقدری رویا پردازی کنیم که از تلاش کردن غافل بشیم و نتونیم به رویاهامون دست پیدا کنیم، و در زندگی فرصت کافی نداریم که بخوایم از طرز فکر افراد دور و برمون پیروی کنیم.

در بریج بعدی، کول یه خاطره از یک درگیری و اسلحه کشی تعریف میکنه، و داره زندگی خشن یک گانگستر رو به نمایش میذاره که بخاطر احمقانه ترین موضوعات مثل مواد مخدر یا دختر زندگیش به خطر میفته و همه با افتخار عنوان real رو برای این سبک زندگی استفاده میکنن در صورتی که هیچ زیبایی ای در این زندگی وجود نداره و باعث میشه شهر تبدیل به میدان نبرد بشه.

در ورس چهارم، کول داره صحنه مرگ جیمز مک میلان، جوان ۲۲ ساله که به در یک درگیری توسط پلیس به ضرب گلوله به قتل رسیده رو توصیف میکنه؛ و کول در اخبار خبر مرگ یک نفر رو میشنوه و با سراسیمگی به محل وقوع جرم میره و میبینه مقتول دوستش جیمز مک میلان هستش.

در اوترو که فوق‌العاده و تاثیر گذاره، یک صدای اصلی رو میشنویم که در مراسم خاکسپاری جیمز داره سخنرانی میکنه از دا برای جیمز طلب مغفرت میکنه و به خانواده جیمز تسلیت میگه و این اتفاق رو تراژدی دیگه ای در جامعه سیاهان میدونه، در حالی که در پس زمینه آهنگ یک نفر (که احتمالا خود کول هستش) داره با عصبانیت میگه که بدون شک انتقام جیمز رو میگیره و قاتلش رو میکشه.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

07. Neighbors | همسایه ها

تنها آهنگ آلبوم که از زبان کول تعریف میشه و هیچ ردپایی از جیمز در اون دیده نمیشه.
نژادپرستی یکی از موضوعات رایج در آهنگ های رپ هستش اما این آهنگ یه نکته ی خاص داره که اون رو از بقیه متمایز کرده؛ کول در این آهنگ داره راجع به یه اتفاق که به تازگی رخ داده صحبت میکنه نه در گذشته های دور، از اتفاقی که در خونه کول در کارولینا رخ داده که البته استودیو Dreamville هم در اونجا واقع شده؛ موضوع از این قرار هستش که یه روز همسایه های جی. کول در سال ۲۰۱۶، پلیس SWAT رو خبر میکنن با این عنوان که در خونه ی جی کول خرید و فروش مواد مخدر صورت میگیره، پلیس هم وارد خانه میشه و هیچ اثری از مواد مخدر پیدا نمیکنه.

جول آهنگ رو با این لاین شروع میکنه:

I guess the neighbors think I’m sellin’ dope
فکر میکنم همسایه هام فکر میکنن من مواد مخدر میفروشم…

در ادامه میگه که من نمیخوام با رئیس جمهور عکس داشته باشم (در سال ۲۰۱۶ کول به همراه رپر های دیگه از جمله پوشا تی، دی جِی کٓلِد، کامِن و… به دیدار باراک اوباما در کاخ سفید رفت تا راجع به اصلاحات قانون جرایم در آمریکا بحث کنن؛ اما عکسی از کول در کنار اوباما منتشر نشد و داره از بی اهمیت بودن این موضوع حرف میزنه؛ همچنین کنایه دوستانه ای به کندریک لامار میزنه که عکس هاش در کاخ سفید در کنار اوباما منتشر شد و در ورس دوم هم دوباره کنایه میزنه که کندریک رپر مورد علاقه اوباماس) فقط میخوام با یه نفر راجع به معضل نژادپرستی در آمریکا حرف بزنم، و میگه وقتی من داشتم به این حرفا فکر میکردم یه سری پلیس داشتن به سمت خونه ام میومدن! (اشاره به همین قضیه میکنه) در ادامه داره از محل زندگیش حرف میزنه که در یک محله ی سفید نشین واقع شده و آدم هایی از قشر متوسط در اونجا زندگی میکنن و تو محله اش دانش آموز ها رو میبینه (در صورتی که خواننده هایی که در خونه های لاکچری زندگی میکنن با زندگی روزمره مردم مواجه نمیشن) و دلیل نقل مکانش به اینجا رو دوری از شلوغی و مرکز توجهات میدونه (برخلاف سلبریتی ها) و از موفقیت هایی که در عرصه موسیقی کسب کرده حرف میزنه (همون عبارت Double Platinum without features معروف!) و توضیح میده که خونه اش (که استودیو ضبط موسیقی هم هست) پاتوق خوبیه برای جوان های با استعداد و علاقمند به موسیقی که ناگهان در لاین آخر صحبتش رو اینطوری تموم میکنه:

Wait, I think police is at the door
وایستا، فک کنم پلیس دم دره

در هوک دوباره عبارت I guess the neighbors think I’m sellin’ dope رو تکرار میکنه با این تفاوت که میگه:

Well motherfucker, I am
لعنتی، آره من همینکارو میکنم (مواد میفروشم)

اگه دقت کرده باشین وقتی یه آمریکایی آهنگ خیلی خوبی بشنوه از واژه dope برای توصیفش استفاده میکنه و کول به طرز زیرکانه ای میگه آره لعنتی تو درست فکر میکنی من دارم dope تولید میکنم!!

ورس دوم رو با این لاین شروع میکنه:

Some things you can’t escape:
Death, taxes, and a racist society
از چند تا چیز نمیشه فرار کرد: مرگ، مالیات و جامعه نژادپرست

مرگ و مالیات که برای همه آدمای دنیا مشترکه! اما کول نژادپرستی رو هم اضافه میکنه و میخواد بگه حتی حالا که به این دوران از زندگیش رسیده نتونسته از نژادپرستی رهایی پیدا کنه؛ از این نظر که سفید پوستای شهرش هنوز فک میکنن یه سیاه لیاقت و ذکاوت پولدار شدن رو نداره و وقتی همچین خونه ای مال یه سیاهپوسته پس حتما داره مواد مخدر میفروشه! و میگه همه ی این موضوع هم تقصیر مردم نیس چون این تصویریه که از رسانه ها و جامعه به اونا نشون داده شده، و در ادامه به چند تا از موارد کشته شدن سیاه پوست ها اشاره میکنه.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

08. Foldin Cloth | لباس تاشو

یک آهنگ عاشقانه دیگه از آلبوم؛ اگه از زندگی شخصی کول باخبر باشید، میدونین که به تازگی با Melissa Heholt، عشق چندین و چند ساله اش ازدواج کرده. برخلاف روابطی که بین سلبریتی ها وجود داره و به روابط هالیوودی معروفه، که دو طرف به خاطر کسب شهرت وارد رابطه میشن و روابطشون هیچوقت طولانی و پایدار نیست، کول حدود ۱۰ سال با ملیسا رابطه داشته و سنت شکنی این بین خواننده ها محسوب میشه. و آهنگی که میشنویم به معنا واقعی عاشقانه است.
ورس اول اینطوری شروع میشه:

I wanna fold clothes for you
Woke up this morning
Feeling like the best version of me, so happy I walked in the living room
And saw you all alone on the couch, just napping
I, I see a lot on your plate
Nine months with that weight
I know you tired so I wonder how I can help
“میخوام لباسارو برات تا بزنم، صبح بیدار بشی و منو تو بهترین وضعیتم ببینی که خیلی خوشحالم، توی اتاق قدم میزدم و تو رو دیدم که تنها رو کاناپه خوابت برده، کلی غذا تو بشقابت میبینم، نه ماه اضافه وزن داری (حامله ای)، میدونم که خیلی خسته ای فقط تو این فکرم که چطوری میتونم کمکت کنم”

همونطور که شعر رو میبینن خیلی فضای ساده و دوستداشتنی ای داره؛ شاید از یه آهنگ عاشقانه عاشقتم و میمیرم برات انتظار داشته باشیم و تا زدن لباس خیلی نماد عشق نباشه! اما دقیقا برعکسه و داره واقعیت کنار هم بودنو نشون میده و اتفاقات روزمره ای که تو زندگی زن و شوهرا میفته؛ اینکه از هرچیزی بیشتر تو دنیا دوس داره در کنار ملیسا باشه؛ هرچند میشه این داستان عاشقانه رو از زبان جیمز مک میلان هم روایت کرد!
تو ورس سوم حرفای جالبی رو میزنه و میگه که سیاها تو یه جامعه خشن زندگی میکنن و نمیتونن اون قسمت لطیف و احساساتی وجود خودشونو به نمایش بذارن و مثل بازیگرا نقش بازی میکنن، برعمس قضیه هم براشون اتفاق میفته مثل آدمی که خیابونی رفتار میکنه و اصطلاحات خیابونی بکار میبره اما زمان استخدام و مصاحبه کاری چنان لفظ قلم و موجه و عصا قورت داده حرف میزنه که آدم باورش نمیشه!

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

09. She’s Mine Pt. 2 | اون دختر متعلق به منه قسمت دوم

و عاشقانه ای دیگر! که خصوصی ترین عواطف کول تو این دو آهنگ شنیده میشه؛ تو قسمت اول راجع به عشقش به همسرش حرف میزد، اما این بار راجع به عشقش به دخترش. آهنگ رو با این لاین شروع میکنه:

Catch me, don’t you
Catch me, don’t you
Catch me, I’ve fallen in love for the first time
” منو بگیر،منو بگیر، منو بگیر که به دام عشق تو افتادم، برای بار اول “

این لاین رو دقیقا تو قسمت اول هم شنیدیم، که نشون میده کول اولین تجربه ی عشق واقعی رو با همسر و دخترش تجربه کرده. آهنگسازی کار خیلی شباهت به قسمت اول داره و راجع به عشق و مسوولیت یک پدر در برابر دخترشه. کول خیلی احساسی داره با دختر تازه به دنیا اومده اش درد و دل میکنه تو ورس اول داره میگه اگه زندگی انقد ساده بود با چوب جادوییم شیطونو نابود میکردم، اما حالا که نیست باید یه سری چیزا رو بهت یاد بدم، اینکه درگیر مادیات نشی، و مثالی از جمعه سیاه در آمریکا میاره که حتی اونایی که پول ندارن به سمت فروشگاه ها هجوم میبرن تا از غافله عقب نمونن!، اما لاین مهم کار در آخرای آهنگه که میگه:

Don’t wanna die, ’cause now you’re here
“نمیخوام بمیرم، چون حالا تو اینجایی”

تو اولین آهنگ آلبوم یعنی For whom the bell tolls که فضای پر از ناامیدی داره کول میگه:
Ain’t no way to live, do I wanna die? I don’t know

و میبینیم کسی که در شروع آلبوم انقدر ناامید بود و به فکر مرگ میفتاد الان انقدر به زندگی امید داره؛ و حرکت همیشگی کار های کول که از ناامیدی به سمت امید حرکت میکنه رو به وضوح در این آلبوم میبینیم.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

10. 4 Your Eyez Only | تنها بخاطر چشمان تو

آخرین آهنگ آلبوم؛ پایانی بر تمام اتفاقاتی که در آلبوم افتاد. همونطور که در مقدمه گفتم، در پایان آلبوم متوجه میشیم تمام این حرف ها نواری ضبط شده از طرف جیمز مک میلان بود، که دخترش بتونه بعد مرگ جیمز این نوار رو گوش کنه و متوجه بشه چه اتفاقاتی برای پدرش در این زندگی کوتاه رخ داده. (اگه دقت کنین در اولین آهنگ آلبوم، موقع شروع صدای نوار کاستی میاد که توی ضبط گذاشته میشه). همینطور که بار ها متوجه شدیم این اتفاقات هم میتونن از زبون جیمز گفته بشن هم از طرف جی. کول، انگار تمام این اتفاقات برای جفتشون افتاده، جفتشون همسن هستن، هر دو یک دختر کوچولو دارن، عاشق همسرشونن، زندگی سختی رو در جامعه سیاه پوستا به سر بردن و تلاش میکردن برای خروج از این اوضاع، یک جوری داستان زندگیشون در موازات هم در حرکته، با این تفاوت که جیمز در آخر نمیتونه خودش رو از این خشونت و مشکلات جدا کنه و سرانجامش مرگه اما کول این کار رو انجام داده و الان به موفقیت بزرگی تو زندگیش رسیده و یک انسان معمولی نیست.

در کنار این توضیحات، کول در ورس اول داره مجددا به واقعیت خشن جامعه اشاره میکنه و از زبان جیمز میگه که هیچوقت نمیخواسته درگیر جرم و جنایت بشه، همیشه میخواسته شرافتمندانه زندگی کنه و به قول خودمون از راه حلال پول در بیاره و حتی حاضر بوده توالت ها رو هم تمیز کنه اما هیچکس یک سیاه رو (حتی اگه سابقه ی کیفری نداشته باشه) استخدام نمیکنه پس اون آدم دیگه هیچ راهی نداره به جز دزدی و فروش مواد، و مجبور میشه این ریسک رو بکنه و حتی دستیگر بشه و به زندان بیفته، پس نباید کسی که در فقر گرفتار شده و بخاطر تامین زن و بچه اش دست به این کار میزنه رو بخاطر احترام نذاشتن به قانون سرزنش کنیم، چون زندگیش قانونی نداره!

در ورس دوم جیمز به دخترش میگه متاسفانه الان که این نوار رو گوش میکنی من زنده نیستم و حضور فیزیکی ندارم اما روحم زنده اس و تورو تماشا میکنم، حالا مدت زیادی از مرگم گذشته و تو انقدری بزرگ شدی که حرفام رو بفهمی و ببینی چه اتفاقاتی برام افتاده؛ شاید تو هم یه روز با یه آدم بد شانسی مثل من ازدواج کنی که درگیر این اتفاقا بشه، اما امیدوارم این اتفاق نیفته. حالا که برای من افتاده! و زندگی خودم و خیلیای دیگه نابود شده، حتی پدر و مادرم هم درگیر اعتیاد به مواد مخدر بودن و پدرمو از دست دادم و مثل تو یتیم بودم. روزی رو یادم میاد که ۱۹ سالم بیشتر نبود و تو به دنیا اومدی و با مامانت کلی فک کردیم که چه اسمی برات انتخاب کنیم، بعد اسم نینا به ذهنم اومد که قشنگ ترین اسمی بود که به نظرم میومد. (جیمز وقتی مرد که ۲۲ سالش بود و دخترش در ۳ سالگی یتیم شد.)

در ورس سوم داره به دخترش راجع به حقیقت زندگی در محله های گنگستری میگه که این سبک زندگی نامناسب رو از همین آهنگ های رپ یاد گرفته که همش راجع به Real Nigga و این مسائل حرف زده میشه، که تو این سبک زندگی درگیری و خشونت حرف اولو میزنه و هیشکی بهت رحم نمیکنه و بخاطر مواد مخدر زندگیشتدچار انحراف میشه، و آرزو میکنه که دخترش مردی رو پیدا کنه که طرز فکرش متفاوت باشه و بتونه از نینا مراقبت کنه و این چرخه ی زندگی بدون پدر برای بچه ی اون ها اتفاق نیفته.

ورس چهارم از زبون خود جی. کول بیان میشه؛ که داره با دختر دوستش حرف میزنه و از نحوه آشناییش با جیمز تعریف میکنه.
تا قبل از این، تمام این داستانارو (غیر از آهنگ Neighbors که برای کول اتفاق افتاده بود و ارتباطی به جیمز نداشت) جیمز داشته برای دخترش تعریف میکرده، و فقط ورس چهارمه که کول وارد ماجرا میشه؛ در ادامه کول تعریف میکنه که یک روز جیمز باهاش تماس میگیره و میخواد که کول رو ببینه، و خیلی حالت نگرانی داشته و کول هر چی ازش میپرسه اون درست جواب نمیده، و بی مقدمه خاطراتش با کول رو زنده میکنه و میگه که کاش میتونست مثل اون زندگی کنه؛ کول هم بهش میگه منظورت چیه چرا این حرفارو میزنی؟ جیمز هم میگه که من فرصت کافی برای توضیح جزییات ندارم، فقط اینو میدونم که به زودی قراره بمیرم، حتی همین الانم که داریم حرف میزنیم نباید زنده باشم، فقط تنها چیزی که میتونم بهش افتخار کنم پدر بودنمه، و ازت میخوام که این نوار رو بعد از مرگم وقتی که دخترم به اندازه کافی بزرگ شد بهش بدی تا منو بشناسه.
در ادامه کول مستقیما خطاب به نینا میگه که پدرت یه Real Nigga بود؛ نه بخاطر اینکه درگیر جنایت و پول و سکس و موادمخدر شد؛ اون یه کاکا سیاه واقعی بود چون عاشق دخترش بود.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Tracklist :
01-For Whom the Bell Tolls
02-Immortal
03-Deja Vu
04-Ville Mentality
05-She’s Mine Pt. 1
06-Change
07-Neighbors
08-Foldin Clothes
09-She’s Mine Pt. 2
10-4 Your Eyez Only

Download

It\\'s only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

One Response to HHA Review: J. Cole – 4 Your Eyez Only

  1. bluZ says:

    فوقالعاده بود ممنون

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *